Prof. Dr. Constanze Peres
Professor of Philosophy/Aesthetics em.
Theoretical Teaching | Philosophy/Aesthetics
Address: | Güntzstr. 34 |
Room Nr. 218 | |
Phone: | |
Email: |

[Translate to Englisch:] Aktuelles
[Translate to Englisch:]
Für den 26. Deutschen Kongress für Philosophie, 22. bis 26. September 2024 in Münster, mit der Organisation und Leitung der Sektion Ästhetik und Kunstphilosophie betraut/ beauftragt
Im Sommersemester 2024: Übernahme der Lehrveranstaltungen in Philosophie/Ästhetik an der HfBK Dresden
Vita
1957 | Born in Koblenz/Rhine |
1975 - 1982 | Studied Philosophy, Theatre Studies and Musicology as well as Art History and Literature in Munich and Zurich |
1977 | Baccalaureate in Philosophy from the School of Philosophy, Munich |
1982 | Doctoral studies in Philosophy at the LMU Munich |
from 1983 onwards | Teaching activity in the subject of Philosophy at the LMU Munich and at the Munich School of Philosophy |
1984 1985 | Research stay and journalistic work in Rome |
1987 - 1990 | Research scholarship of the DFG |
1991 - 1994 | Teaching position at the TU Dresden |
Since 1992 | Teaching position at the HfBK Dresden |
Since 1994 | Professor at the HfBK Dresden |
1995 - 2001 | Guest professor at the Munich School of Philosophy |
Since 2014 | Member of the Scientific Advisory Board for “Leibniz: Vision als Aufgabe”, Jahresthema 2015|16 (“Leibniz: Vision as Mission” Biennial theme for 2015|16) of the Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities |
Co-editor of various research book series; member of the “Deutsche Gesellschaft für Philosophie”, the “Deutsche Gesellschaft für Ästhetik” and the “G.W. Leibniz-Gesellschaft”; lectures and guest lectures at national and international universities, as well as at national and international conventions, symposia and conferences. |
Publications I Books and Series
- (2017) in the pipeline
Baumgarten, Alexander Gottlieb (2017): Ästhetik – Aesthetica (1750/58) (Aesthetics – Aesthetica). Deutsch-Latein (German-Latin).
Contains Baumgarten's writings Metaphysica, Acroasis logica, Ethica, Philosophia generalis, Sciagraphia encyclopaediae philosophicae; as well as Philosophische Brieffe by Aletheophilus (in extensive excerpts, German-Latin) complete with notes and transcript of the lectures on aesthetics. Edited by Constanze Peres. Translated from Latin, comments and accompanying texts by C. Peres and P. Witzmann. Munich (Fink-Verlag) 2017, approx. 1600 pages (Phantasos. Schriftenreihe für Kunst und Philosophie der Hochschule für Bildende Künste Dresden, edited by C. Peres/B. Uppenkamp among others, Dresden 1997 ff., Vol. XI)
- (2000)
(Author and editor with others) Wahrheit - Sein -Struktur. Auseinandersetzungen mit Metaphysik, edited together with D. Greimann, 404 pages, Hildesheim/Zurich/New York (Olms) 2000
- (1997)
(Author and editor with others) Erneuerung als Tradition. 100 Jahre Dresdner Kunst und Kunstakademie im (inter)nationalen Zusammenhang, edited by C. Peres and D. Schmidt, 256 pages, Dresden (Verlag der Kunst) 1997
- (1997)
(Author and editor with others) Antizipation in Kunst und Wissenschaft. Ein interdisziplinäres Erkenntnisproblem und seine Begründung bei Leibniz, edited by Friedrich Gaede and Constanze Peres, 318 pages, Tübingen (Francke) 1997
- (1983)
Die Struktur der Kunst in Hegels Ästhetik (The structure of Art in Hegel’s aesthetics). Bonn (Bouvier) 1983
- (Since 1997)
(Editor with others) Phantasos. Schriftenreihe für Kunst und Philosophie der Hochschule für Bildende Künste Dresden. Edited by Constanze Peres (from 1997), Rainer Beck (1997-2013), Dietmar Rübel (from 2012), Dresden 1997 ff.
- (2012)
Phantasos X, edited by R. Beck, C. Peres, D. Rübel: Karl-Heinz Adler. Werke von 1942-2010 (Karl-Heinz Adler.
Works from 1942-2010). Edited by I. Mössinger, S. Tauscher, 496 pages. Munich (Fink-Verlag) 2012
- (2012)
Phantasos IX, edited by R. Beck, C. Peres: Ernst Rietschel und die Überwindung des Klassizismus. Ein Bildhauer zwischen Tradition und modernem Zeitbewußtsein. Edited by R. Beck along with H. Birkholz, 196 pages, Munich (Fink-Verlag) 2012
- (2008)
Phantasos VIII, edited by R. Beck, C. Peres: Casanova, Giovanni Battista (2008): Theorie der Malerei. Edited, transcribed, afterword and comments by Roland Kanz, Munich (Fink-Verlag), 968 pages.
- (2007)
Phantasos VII, edited by R. Beck, C. Peres: Kanz, Roland (2007): Giovanni Battista Casanova (1730-1795). Eine Künstlerkarriere in Rom und Dresden, 227 pages, Munich (Fink-Verlag) 2007
- (2007)
Phantasos VI, edited by R. Beck, C. Peres: Mühlenberendt, Sandra (2007): Surrogate der Natur. Die historische Anatomiesammlung der Hochschule für Bildende Künste Dresden, 292 pages, Munich (Fink-Verlag)
- (2004)
Phantasos V, edited by R. Beck, C. Peres: Rother, Wolfgang (2004): Raum und Bildräume. Studien von jungen Künstlern, Dresden/Husum (Verlag der Kunst)
- (2003)
Phantasos IV, edited by R. Beck, C. Peres: Schmidt, Martin (2003): Wilhelm Rudolph - In Licht und Dunkelheit. Leben und Werk, 247 pages, Amsterdam/Dresden (Verlag der Kunst)
- (2001)
Phantasos III, edited by R. Beck, C. Peres: Stefan Weber and Erich Frommhold (2001): Hans Grundig - Schaffen im Verborgenen, 184 pages, Amsterdam/Dresden (Verlag der Kunst)
- (1999)
Phantasos II, edited by R. Beck, C. Peres: Rother, Wolfgang (1999): Das Kunstgewerbemuseum und die Kunstgewerbeschule in Dresden, Dresden (Verlag der Kunst) 1999
- (1997)
Phantasos I, edited by R. Beck, C. Peres: Trotzdem. Neuanfang 1947. Zur Wiedereröffnung der Akademie der bildenden Künste Dresden, edited by Beck and N. Kardinar, 431 pages, Dresden (Verlag der Kunst) 1997
- (1986-1990)
(Editor with others) Münchner Beiträge zur Geschichte und Theorie der Künste. Vol. 1, edited by Hans Körner, Constanze Peres, Reinhart Steiner, Ludwig Tavernier, Hildesheim/Zurich/New York (Olms) 1986 ff.
- (1990)
(Author and editor with others) Die Trauben des Zeuxis. Formen künstlerischer Wirklichkeitsaneignung (Münchner Beiträge zur Geschichte und Theorie der Künste, 1986 f.), Vol. 2, edited together with H. Körner, R. Steiner, L. Tavernier, 424 pages, Hildesheim/Zurich/New York (Olms) 1990
- (1986)
(Author and editor with others) Empfindung und Reflexion. Ein Problem des 18. Jahrhunderts (Sensation and reflection. A problem of the 18th century) (Münchner Beiträge zur Geschichte und Theorie der Künste) Vol. 1, edited together with H. Körner, R. Steiner, L. Tavernier, 374 pages, Hildesheim/Zurich/New York (Olms) 1986
Publications I Articles, Recensions, Lectures, Scientific Journalism (Selection)
(2022): Interview mit Jonas Zerweck / Deutschlandfunk Kultur über den Begriff des Neuen für die Sendung „Atelier neuer Musik: Was ist neue Musik für mich? Junge Perspektiven auf neue Musik“, 01. 01.2022, 22.05-22.50.
(2022): Schönheit. In: Siegmund, Judith (Hg. 2022): Handbuch Kunstphilosophie. Stuttgart / Bielefeld : Transcript, S. 319-344
(2022): Wozu Schönheit? Eine philosophische Auseinandersetzung mit dem zentralen Wert der ästhetischen Dimension.“. In: Seidel, Martin (Hg. 2022): „Das Schöne. Plädoyer für ein eigensinniges Phänomen“, KUNSTFORUM International 286, 7/2022, S. 62-77
(2016)
„Die Doppelfunktion der Ästhetik im philosophischen System Baumgartens“ (“The dual function of aesthetics in Baumgarten’s philosophical system”). In: Schönes Denken. A. G. Baumgarten im Spannungsfeld zwischen Ästhetik, Logik und Ethik, edited by A. Allerkamp/D. Mirbach (Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft, special edition 15), Hamburg 2016, pp. 89-116
(2016)
„A. G. Baumgartens Ästhetik – Aesthetica“ (2016): Eine Edition im Horizont der Philosophie von Leibniz (“A. G. Baumgarten’s aesthetics – aesthetica” (2016):
An edition in the horizon of Leibniz's philosophy). In: Für unser Glück oder das Glück anderer. (Lectures from the 10th International Leibniz Convention Hanover, 18th – 23rd July 2016). Edited by Wenchao Li along with Ute Beckmann, Sven Erdner, Esther-Maria Errulat, Jürgen Herbst, Helena Iwasinski, Simona Noreik. V volumes, Hildesheim/Zurich/New York: Olms Verlag, 2016, Vol. II, pp. 99 – 115
(2016)
Ästhetische Werte und der Wert ästhetischer Erkenntnis für die „öffentliche Vernunft“ – Eine ontosemantische Ideenskizze in zwölf Schritten (Aesthetic values and the value of aesthetical understanding for “public reason” – An ontosemantic idea sketch in twelve steps). In: Wolf Stefan, Paul Marquering (editors, 2016): Unkritische Massen? Offene Gesellschaft und öffentliche Vernunft. Berlin-Münster-Vienna-Zurich-London (LIT Verlag) pp. 210 – 226
(2016)
Der klügste Deutsche. Ein Held für jede Gegenwart. Ein Gespräch über Gottfried Wilhelm Leibniz zwischen Horst Bredekamp, Eberhard Knobloch und Constanze Peres (The most intelligent German. A hero for every present. A conversation about Gottfried Wilhelm Leibniz between Horst Bredekamp, Eberhard Knobloch and Constanze Peres). In: Cicero-8. 2016, pp. 18 – 30.
(2015)
Sieg der Linie. Kleines Plädoyer für die Kognitivität der Kunst (Victory of the line. Small plea for the cognitivity of art).
In: Zeitler, Kurt (editor, 2015): Linien – Musik des Sichtbaren, Munich (Deutscher Kunstverlag), pp. 164-174
(2014)
Lecture “Die Ästhetik im philosophischen System Baumgartens” (“The aesthetics in Baumgarten’s philosophical system”), as part of the international conference “Schönes Denken – Baumgartens Epoche (1714/ 2014)” (“Beautiful thinking – Baumgarten’s epoch (1714/ 2014)”) at the invitation of the European University Viadrina Frankfurt/Oder in cooperation with the Kleist-Museum Frankfurt/Oder, 26th – 28th June 2014
(2014)
Chair/section head at the international conference “Die Anatomische Sammlung der Dresdner Kunstakademie. Geschichte-Erhaltung-Perspektiven” (The anatomical collection of the Dresden Academy of Fine Arts. History-conservation-perspectives), 26th – 28th November 2014 in Dresden/HfBK Dresden
(2013)
Philosophische Ästhetik – eine Standortbestimmung (Philosophical aesthetics – position-fixing). In: Friesen, Hans/Wolf, Markus (2013, editors) Die Ästhetik und die Künste. Münster (Mentis), pp. 13-69
(2013)
Tod: Ende – Fortbestand – Unsterblichkeit? Philosophische Überlegungen im Rekurs auf Gottfried Wilhelm Leibniz (Death: end – continuity – immortality? Philosophical musings with recourse to Gottfried Wilhelm Leibniz). In: Ludwig Tavernier (editor, 2010): Europäische Themen, in the pipeline.
(2011)
Ästhetik (Aesthetics). In: Breitenstein, Peggy H./Rohbeck, Johannes (editors, 2011): Philosophie. Geschichte – Disziplinen – Kompetenzen. Stuttgart (Metzler), pp. 379-392.
(2011)
Sinnliche Erkenntnis – Experiment – Induktion. Zur Doppelfunktion der Ästhetik als Kunstphilosophie und ‚Logik der Erfahrung‘ bei Alexander Gottlieb Baumgarten (Sensitive cognition – experiment – induction. On the dual function of aesthetics as an art philosophy and ‘logic of experience’ as explained by Alexander Gottlieb Baumgarten), 30 pages, convention records of the Deutsche Gesellschaft für Ästhetik Vol. 2: Experimentelle Ästhetik (Experimental aesthetics). 8th convention of the Deutsche Gesellschaft für Ästhetik 2011, edited by Schwarte, Ludger, http://www.dgae.de/kongress-akten.html
(2011)
Schönheit – und wie man über sie sprechen kann (Beauty – and how you can talk about it). Lecture on 8. 4. 2011 at the invitation of the MinD network as part of the MinD symposium 2011 “Ästhetik, Schönheit & Attraktion” (Aesthetics, beauty & attraction) Passau, 8. 4. 2011, 9.30am
(2011)
Sein und About-Sein – zur ontosemantischen Struktur des Kunstwerks (Being and about being – on the ontosemantic structure of a work of art). Lecture on 30. 09. 2011 at the invitation of the Cusanuswerk at the “Philosophie der Kunst” (Philosophy of art) conference in Graz, 29.9.2011 – 02.10.2011
(2011)
Ästhetik als Theorie der Erfahrung. Baumgartens Projekt einer empirischen Logik (Aesthetics as theory of experience. Baumgarten’s project of empirical logic). Lecture on 06.10.2011 at the convention of the Deutsche Gesellschaft für Ästhetik, Düsseldorf, 4th - 7th October 2011
(2011)
Ästhetische Gegenwart (Aesthetic present). Lecture on 01.12.2011 at the Chemnitz University of Technology at the invitation of Katholische Akademie’s Agricolaforum Chemnitz and the Professor of Intercultural Communication at the Chemnitz University of Technology, 1. 12. 2011, 8.00pm
(2010)
Was ist schön? (What is beauty?) A philosophical public discussion with Prof. Dr. Constanze Peres in the series “Kant & Co. Philosophieren im Museum” (“Kant & Co. Philosophising in a museum”), Deutsches Hygiene Museum, 18. 3. 2010 at 8.00pm
(2010)
Was ist schön? (What is beauty?) Film interview in “euromaxx – Leben und Kultur in Europa” (“euromaxx – life and culture in Europe”), culture magazine of the “Deutsche Welle TV”, 26. 3. 2010
(2010)
Das Fragment und die unendliche Spiegelung der Ironie (The fragment and the infinite reflection of irony). In: Das Andere der Vernunft. Zeitgenössische Spekulationen zum Romantischen (The far side of reason: contemporary speculations on romanticisms) (on the subject areas “fragment”, “irony”), Blackmarket for useful knowledge and non-knowledge, no. 13 An installation with 100 experts by Hannah Hurtzig/Mobile Academy, Staatsschauspiel Dresden, Kleines Haus, 20. 3. 2010, 7.30pm - 8.30pm
(2010)
Kunst – Erkennen – Schönheit – Natur. Grundbegriffe der philosophischen Ästhetik (Art – Recognition – Beauty – Nature. Basic concepts of philosophical aesthetics). Lecture as part of the lecture series “Die Ästhetik und die Künste” (Aesthetics and the arts), summer semester 2010, 26. 5. 2010, 8.00pm
(2010)
Kontinuitätsprinzip, lebendige Welt und (künstlerische) Erfindung. Ein Grundgedanke der Metaphysik von Leibniz und seine Folgen (Continuity principle, vibrant world and (artistic) invention. Leibniz’s basic idea of metaphysics and its consequences). Lecture as part of the “Novalis Forum” by the Katholische Akademie and the Freiberg University, 16. 6. 2010, 8.00pm
(2010)
Expectation of Similar Cases – Exspectatio Casuum Similium. An important principle of empirical theory in the early aesthetics of the 18th century. Lecture on 25. 8. 2010 as part of the 21st Biennial Congress of International Association of Empirical Aesthetics (IAEA) in Dresden
(2009)
Leibniz' und Baumgartens Konzeption der Kontinuität und Ganzheit als Grundlage einer Ästhetik (Leibniz’s and Baumgarten’s concept of continuity and wholeness as the foundation of aesthetics). In: Sachs, Melanie/Sander, Sabine (2009, editors): Die Permanenz des Ästhetischen. Perspektiven der philosophischen Ästhetik, Wiesbaden (Vs-Verlag), pp. 139-162
(2008)
Schönheit zwischen Gewohnheit und Befremden (The beauty between familiarity and unfamiliarity). In: Schönheit als verweigerte Gewohnheit: Der Schönheitsbegriff und die avancierte Musik im 20. Jahrhundert, edited by Marion Demuth, Saarbrücken (Pfau-Verlag) 2008, pp. 8-28
(2008)
Jetztzeit – Erlebniszeit – Kunstwerk. Was heißt es, von der Gegenwart des Kunstwerks zu sprechen? (Present – experienced time – work of art. What does it mean to speak about the presence of a work of art) Lecture on 17. 10. 2008 as part of the interdisciplinary symposium “Jetztzeit” (The present) in the Vienna Künstlerhaus 2008
(2008)
Die Notwendigkeit der Kultur – eine philosophische Perspektive (The need for culture – a philosophical perspective). Lecture on 03. 11. 2008 as part of “Bautzener Akademie”, Bautzen 2008/09
(2007)
Leibniz' Konzeption von Kontinuität und Ganzheit und ihre Konsequenzen für die philosophische Ästhetik (Leibniz’s concept of continuity and wholeness and its consequences for philosophical aesthetics). In: Wilkens, Sander (editor): Leibniz und die Künste, Munich (Katzbichler) 2007, pp. 166-188
(2007)
Leibniz' und Baumgartens Konzeption der Kontinuität und Ganzheit als Grundlage einer Ästhetik (Leibniz’s and Baumgarten’s concept of continuity and wholeness as the foundation of aesthetics). Lecture on 08.11.2007 at the Leipzig University as part of the lecture series “Die Permanenz des Ästhetischen. Perspektiven der philosophischen Ästhetik” (The permanence of aesthetics. Perspectives of philosophical aesthetics), winter semester 2007/08
(2007)
Tod: Ende – Fortbestand – Unsterblichkeit? (Death: end – continuity – immortality?) Lecture on 18. 11. 07, 11.00am as part of the special exhibition “Six Feet Under – Autopsie unseres Umgangs mit Toten” (Six feet under: Autopsy of our relation to the dead) at the Deutsches Hygiene Museum Dresden
(2006)
Zeit, Performanz und die ontosemantische Struktur des Kunstwerks (Time, performance and the ontosemantic structure of a work of art). In: Time and History. Proceedings of the 28th International Wittgenstein Symposium, Kirchberg am Wechsel, Austria, ed. by Friedrich Stadler and Michael Stöltzner, Frankfurt/Paris/Ebikon/Lancaster/New Brunswick (Ontos-Verlag) 2005, pp. 363-385
(2006)
Identität in der Metamorphose. Kleine ontologische Reflexion über die Bayerische Staatsoper (Identity in metamorphosis. Brief ontological reflection on the Bayerische Staatsoper). In: Metamorphose, edited by the Bayerische Staatsoper, Munich/Berlin (Druckhaus Berlin-Mitte) 2006, pp. 16-25
(2006)
Leibniz' Perzeptionsstufung als Kontinuum und seine Bedeutung für die Ästhetik (Leibniz's perception gradation as continuum and its significance for aesthetics). In: Einheit in der Vielheit (Unity in plurality) (8th International Leibniz Congress), edited by Heribert Breger, Jürgen Herbst and Sven Erdner, Hanover, pp. 496- 804
(2006)
Lecture “Leibniz' Perzeptionsstufung als Kontinuum und seine Bedeutung für die Ästhetik” (Leibniz's perception gradation as continuum and its significance for aesthetics), 25. 7. 2006 at the International Leibniz Congress from 24th - 29th July 2006
(2006)
Section head for “Rezeption 18. Jahrhundert und Deutsche Klassik” (Reception, 18th century and German Classicism), 24. 7. 2006, at the International Leibniz Congress from 24th - 29th July 2006
(2006)
Lecture “Schönheit zwischen Gefallen und Irritation” (The beauty between liking and irritation), 30. 6. 2006 as part of the event “Dresdner Lange Nacht der Wissenschaften” (Long Night of the Sciences, Dresden) at the Hochschule für Bildende Künste Dresden
(2006)
Lecture “Imagination”, 23. 7. 2006 at the Hochschule für Bildende Künste Dresden
(2005)
Kreativität – Überlegungen zu Nietzsche, Schlegel und zur Neurobiologie (Creativity – reflection on Nietzsche, Schlegel and on neurobiology). In: 05 – Diplomkatalog (Diploma catalogue) of the Hochschule für Bildende Künste Dresden, Dresden, pp. 9-13
(2005)
Kann man über das Unbewußte reden? Philosophisch-sprachkritische Perspektiven zum Begriff des Unbewußten (Can we talk about non-conscious thinking? Philosophical and linguistic-critical perspectives on the concept of non-conscious thinking). In: "Aus der Mitte – die Kunst der Kunsttherapie", Dresden (Michel Sandstein) pp. 24 - 37
(2005)
Lecture “Denotation, Incorporation, Experience of Time – the Performative Element of Works of Art”, 9. 8. 2005 at the invitation of the Allgemeine Ludwig Wittgenstein Gesellschaft at the 28th International Wittgenstein Symposium in Kirchberg am Wechsel from 7th - 13th August 2005
(2005)
Lecture “Kultur – Selbstzweck und Notwendigkeit” (Culture - end in itself and its necessity), 9. 9. 2005 at the invitation of the Rotary Club Dresden
(2005)
Lecture “Schönheit – Subjektiver oder objektiver Wert, historische oder transhistorische Qualität?” (Beauty – subjective or objective value, historical or transhistorical quality?), 12. 12. 05 at the invitation of the International Max-Lehrs Symposium “Zeichnung heute” (Drawing now) at the Kupferstich-Kabinett Dresden.
(2004)
Die Pluralität menschlicher Symbolisierungen – Susanne K. Langers Beitrag zur Semantik und Ontologie der Gegenwart (The plurality of human symbolisations – Susanne K. Langer’s contribution to today's semantics and ontology). In: Denkerinnen der Kontingenz, Denkerinnen der (Post)Moderne – Nordamerikanische und europäische Philosophinnen des 20. Jahrhunderts, edited by Regine Munz, Darmstadt (Wissenschaftliche Buchgesellschaft), pp. 108-137
(2004)
Lecture “Philosophisch-sprachkritische Perspektiven zum Begriff des Unbewußten” (Philosophical and linguistic-critical perspectives on the concept of non-conscious thinking), 26. 11. 04 at the convention “Aus der Mitte – die Kunst der Kunsttherapie” (From the Centre – the art of art therapy), 26. 11. - 8. 11. 2004, Deutsches Hygiene Museum Dresden
(2003)
Lecture “Schein und Sein. Zur philosophischen Frage, was hinter den Phänomenen liegt” (Appearance and reality. On the philosophical question on what lies behind these phenomena), 13. 05. 2003 as part of the lecture series “Interdisziplinäre Anatomie” (Interdisciplinary anatomy), Hochschule für Bildende Künste Dresden
(2003)
Lecture “Das philosophische Problem des Unbewußten. Theoretische Fragen und künstlerische Antworten” (The philosophical problem of non-conscious thinking. Theoretical questions and artistic solutions), 26. 11. 2002 as part of the lecture series “Interdisziplinäre Anatomie” (Interdisciplinary anatomy), Medizinisches Hörsaalzentrum (Medical Auditorium Centre) of the TU Dresden
(2003)
Lecture “Autonomie der Kultur” (The autonomy of culture), 30. 1. 2003, Hochschule für Bildende Künste Dresden
(2003)
Ontosemantische Komplexität ästhetischer Zeichen – Goodmans Symbolisierungstheorie und Baumgartens Ästhetik (Ontosemantic complexity of aesthetic signs – Goodman's symbolisation theory and Baumgarten's aesthetics), 30 pages. In: Sign Processes in Complex Systems – Zeichenprozesse in komplexen Systemen. Proceedings of the 7th International Congress for Semiotics of the International Association for Semiotic Studies (IASSL), CD-Rom
(2003)
Kandinsky, Leibniz und die RaumZeit (Kandinsky, Leibniz and spacetime). In: Spektrum der Wissenschaft, Spezial 1/2003 "Phänomen Zeit", pp. 84-89
(2003)
Die Freiheit ästhetischer Zeichen. Christel Fricke: Zeichenprozess und ästhetische Erfahrung (The freedom of aesthetic signs. Christel Fricke: the process of signs and aesthetic experience). Munich: Wilhelm Fink Verlag 2001, Recension, in: iasl.uni-muenchen.de/rezensio/liste/peres/html, 22 pages.
(2002)
Verhüllte oder offenbare Wahrheit. Die Metapher des Schleiers (der Wahrheit) bei Schiller und Novalis (Veiled or unveiled truth. The metaphor of the veil (the truth) as described by Schiller and Novalis). In: Denken und Geschichte – Festschrift für Friedrich Gaede, edited by Hans Günther Schwarz and Jane V. Curran, Munich (iudicium) 2002, pp. 46-73
(2001)
Wissenschaftliche und ästhetische Antizipation – Metaphysische und epistemologische Grundlagen (Scientific and aesthetic anticipation – metaphysical and epistemological basics). In: Nihil sine ratione. Mensch, Natur und Technik im Wirken von G. W.Leibniz, 2 volumes, edited by H. Poser with Ch. Asmuth, U. Goldenbaum, W. Li, Berlin 2001, pp. 982 - 989.
(2001)
Lecture “Wissenschaftliche und ästhetische Antizipation – Metaphysische und epistemologische Grundlagen” (Scientific and aesthetic anticipation – metaphysical and epistemological basics) on 14th September 2001 at the 7th International Leibniz Congress “Nihil sine ratione” in Berlin (10th - 14th September 2001)
(2001)
Head of section “Antizipation bei Leibniz” (Leibniz’s anticipation), ibid.
(2001)
Lecture “Schönheit” (Beauty) on 29. 9. 2001, 12.00pm at the invitation of “Frauennetzwerk” at the Hochschule für Bildende Künste Dresden
(2000)
Zukunftswissen und Fiktion (Future knowledge and fiction). In: Wissenschaftliche Zeitschrift der Technischen Universität Dresden (Scientific journal of the TU Dresden). 49 (2000), issue 2 Reflexion über die Zeit, pp. 28-33
(2000)
Lecture “Über das Verwenden von Metaphern in der Philosophie” (About using metaphors in philosophy) on 3. 4. 2000 at the invitation of the Philosophische Gesellschaft Zürich e.V. at the University of Zurich
(2000)
Lecture “Schönheit” (Beauty) on 12. 10. 2000 at the invitation of the Gottfried-Wilhelm-Leibniz-Gesellschaft in the Landesbibliothek Hannover (Gottfried Wilhelm Leibniz Library Hanover)
(2000)
Lecture (and workshop) “Philosophische Implikationen der Oper ‚Intolleranza 1960' von Luigi Nono” (Philosophical implications of the opera ‘Intolleranza 1960’ (Intolerance 1960) by Luigi Nono) on 4. 5. 2000 as part of the “Werkstattwoche ‚Intolleranza 1960' von Luigi Nono” (Workshop week ‘Intolleranza 1960’ by Luigi Nono) of the Hochschule für Bildende Künste Dresden and the Bayerische Theaterakademie “August Everding” (Bavarian Theatre Academy August Everding), Munich at the Hochschule für Bildende Künste Dresden under the guidance of Prof. Andreas Reinhardt.
(2000)
Auseinandersetzungen mit Metaphysik. Relevanz in Geschichte und Gegenwart (Analytical engagement with metaphysics. Its relevance in the past and the present). In: Wahrheit – Sein – Struktur. Auseinandersetzungen mit Metaphysik, edited together with D. Greimann, Hildesheim/Zurich/New York (Olms) 2000, pp. 13-32
(2000)
Schönheit als ontosemantische Konstellation (Beauty as an ontosemantic constellation), ibid., pp. 144-173
(2000)
Raumzeitliche Strukturgemeinsamkeiten bildnerischer und musikalischer Werke (Spatiotemporal structural similarities between artistic and musical works). In: Zeit und Raum in Musik und Bildender Kunst, edited by Tatjana Böhme and Klaus Mehner, Cologne/Weimar/Vienna (Böhlau) 2000, pp. 9-30
(2000)
Komplexität und Mangel ästhetischer Zeichen. Baumgartens (proto)semiotische Theorie und Goodmans Symptome der Kunst. (Complexity and absence of aesthetic signs. Baumgarten’s (proto)semiotic theory and Goodman’s symptoms of art.) In: Studia Leibnitiana XXXII.2, 2000, pp. 215-236
(1999)
Zukunftswissen – Prognose und Fiktion (Future knowledge – prognosis and fiction). In: Die Zukunft des Wissens. XVIII. Deutscher Kongreß für Philosophie – Workshop-Beiträge (18th German Congress for Philosophy – workshop articles), edited by Jürgen Mittelstraß, Konstanz (UVK) 1999, pp. 1338-1345
(1999)
Weltanschauung als ästhetische Weltanschauung. Skizze zur Kritik und Verwendung eines Begriffs (Worldview as aesthetic worldview. An outline of the critique and use of a term). In: Philosophie und Weltanschauung, edited by Johannes Rohbeck (Dresdner Hefte für Philosophie, edited by Th. Rentsch and J. Rohbeck, Vol. I), Dresden/Berlin 1999, pp. 156-178
(1999)
Lecture “Schönheit zwischen Gewohnheit und Befremden” (Beauty between familiarity and unfamiliarity) on 6. 10. 1999, 2.30pm as part of the interdisciplinary symposium “Schönheit als verweigerte Gewohnheit” (Beauty as denied familiarity) at the 13th Dresdner Tage für zeitgenössische Musik (Dresden Days of Contemporary Music) at the Dresdner Zentrum für zeitgenössische Musik
(1999)
Lecture “Komplexität und Mangel ästhetischer Zeichen. Baumgartens (proto)semiotische Theorie und Goodmans Symptome der Kunst” (Complexity and absence of aesthetic signs. Baumgarten’s (proto)semiotic theory and Goodman’s symptoms of art) on 9. 10. 1999, 9.30am at the 7th International Congress of the IASS-AIS- section VII.2, Komplexität als Thema semiotischer Theoriebildung (Complexity as topic of semiotic theory development)
(1999)
Lecture (and workshop) “Philosophischer Hintergrund des 'Freischütz'” (Philosophical background of the ‘Freischütz’ (usually translated as The Marksman or The Freeshooter)) with the students and teachers of the Hochschule für Bildende Künste Dresden, the Chief Dramaturge and the Artistic Director of the Semperoper in student studios and at the Semperoper on 6. 12. 1999, from 4.00pm (1999) Raum-Zeit in der Kunst: Konstituens und Thema musikalischer und bildnerischer Werke (Spacetime in art: essential constituent and topic of musical and artistic works). In: Singuhr – Klangkunst, edited by Susanne Binas and Carsten Seiffarth, Berlin 1999, pp. 98-112
(1998)
Lecture “Verhüllte oder offenbare Wahrheit. Die verschleierte 'Göttin zu Saïs' bei Schiller und Novalis” (Veiled or unveiled truth. The veiled ‘Goddess of Sais’ in the works of Schiller and Novalis) on 20th March 1998, 8.00pm at the invitation of the Department of German at the Dalhousie University Halifax/Canada
(1998)
Lecture “Raumzeitliche Strukturgemeinsamkeiten bildnerischer und musikalischer Werke” (Spatiotemporal structural similarities between artistic and musical works) on 11th June 1998, 2.00pm at the Leipzig University as part of the interdisciplinary symposium “Zeit und Raum in Musik und Bildende Kunst – Musik und Bildende Kunst in Zeit und Raum” (Time and space in music and fine arts – music and fine arts in time and space), 11th - 13th June 1998
(1998)
Lecture “Raum-Zeit in der Kunst” (Spacetime in art) on 9. 10. 1998, 2.00pm as part of the interdisciplinary symposium “Klang-Räume” (Sound spaces) (9. -11. 10.1998) in Berlin
(1998)
Lecture “On Using Metaphors in Philosophy” on 14. 8. 1998, 8.00pm at the 20th World Congress of Philosophy in Boston 'Paideia' (9. - 15. 8. 1998)
(1998)
Lecture (and workshop) about the imagery of a veil with the students and teachers of the HfBK, the Chief Dramaturge, Director and the troupe of the production of Hebbel’s “Gyges und sein Ring” (Gyges and His Ring) on 3. 3. 1998 in Schauspielhaus Dresden
(1998)
Lecture “‘Veiling’ as an artistic and metaphysical principle" on 23. 9. 1998, 2.00pm at the 15th Congress of the International Association of Empirical Aesthetics (20th - 26th September) in Rome
(1998)
“Raum-Zeit in der Kunst: Konstituens und Thema musikalischer und bildnerischer Werke” (Spacetime in art: essential constituent and topic of musical and artistic works). In: Singuhr – Klangkunst, edited by Susanne Binas and Carsten Seiffarth, Saarbrücken 1998, pp. 98-112
(1997)
Lecture (and workshop) “Philosophischer Hintergrund des 'Freischütz'” (Philosophical background of the ‘Freischütz’ (usually translated as The Marksman or The Freeshooter)) with the students and teachers of the HfBK, the Chief Dramaturge and the Artistic Director of the Semperoper in student studios and at the Semperoper on 16. 3. 1998, from 7.00pm
(1997)
Antizipation – Spektrum und Struktur (Anticipation – spectrum and structure). In: Antizipation in Kunst und Wissenschaft. Ein interdisziplinäres Erkenntnisproblem und seine Begründung bei Leibniz, edited by Friedrich Gaede and Constanze Peres, 318 pages, Tübingen (Francke) 1997, pp. 19-34
(1997)
Pegasus und Einhorn. Antizipation in Kunst und Wissenschaft und ihre Begründung bei Leibniz und Goodman (Pegasus and unicorn. Anticipation in art and science and its explanation by Leibniz and Goodman), ibid, pp. 47-72
(1997)
Das Alte und das Neue- Philosophisch-sprachkritische Überlegungen zu "Erneuerung als Tradition” (The old and the new – philosophical and linguistic-critical reflections on “regeneration as tradition”). In: Erneuerung als Tradition. 100 Jahre Dresdner Kunst und Kunstakademie im (inter)nationalen Zusammenhang, edited by C. Peres and D. Schmidt, 256 pages, Dresden (Verlag der Kunst), 1997, pp. 16-34
(1997)
100 Jahre und wie weiter? (100 years and what next?) Panel discussion (together with U. Bischoff, E. Gabriel, U. Hübner, R. Kerbach, K.-S. Rehberg, C. Schleime), ibid. 215-238
(1997)
100 Jahre Dresdner Kunst und Kunstakademie im (inter)nationalen Zusammenhang (100 years of art in Dresden and the Dresden Academy of Fine Arts in the (inter)national context), (together with D. Schmidt), ibid, pp. 7-15
(1996)
“Das Antizipatorische in Kunst und Wissenschaft. Ein interdisziplinäres Erkenntnisproblem und seine Begründung bei Leibniz” (Anticipation in art and science. An interdisciplinary epistemological problem and its explanation by Leibniz) from 26th - 29th June at the Hochschule für Bildende Künste Dresden, organised and hosted by C. Peres and F. Gaede
(1996)
Lecture “Pegasus und Einhorn. Antizipation in Kunst und Wissenschaft und ihre Begründung bei Leibniz und Goodman (Pegasus and unicorn. Anticipation in art and science and its explanation by Leibniz and Goodman) on 27. 6. 1999 at the conference “Das Antizipatorische in Kunst und Wissenschaft. Ein interdisziplinäres Erkenntnisproblem und seine Begründung bei Leibniz” (Anticipation in art and science. An interdisciplinary epistemological problem and its explanation by Leibniz) from 26th to 29th June at the Hochschule für Bildende Künste Dresden, organised and hosted by C. Peres and F. Gaede
(1995)
Lecture “Weibliches Denken? Einblicke in die feministische Philosophie” (Female thinking? Insights into feminist philosophy) on 15th November 1995, 6.00pm - 8.00pm at the Chemnitz University of Technology as part of the lecture series “Modernisierung des Frauenlebens” (Modernisation of the lives of women)
(1990)
Nachahmung der Natur. Herkunft und Implikationen eines Topos (Imitation of nature. Origin and implications of a topos). In: Die Trauben des Zeuxis. Formen künstlerischer Wirklichkeitsaneignung (Münchner Beiträge zur Geschichte und Theorie der Künste, 1986 f.), Vol. 2, edited by C. Peres, H. Körner, R. Steiner, L. Tavernier, 424 pages, Hildesheim/Zurich/New York (Olms) 1990, pp. 1-49
(1987-90)
All encyclopaedia entries on aesthetic and artistic theory in: Lexikon der Kunst, 12 volumes, Freiburg/Basel/Vienna (Herder) 1987 - 1990:
- Ästhetik (Aesthetics), Vol. I, 1987, pp. 291-296.
- Ästhetizismus (Aestheticism), ibid, p. 296.
- Bild (Image), ibid, Vol. II, p. 151.
- Informationsästhetik (Information aesthetics), ibid, Vol. VI, p. 170.
- Kunstgeschichte (Art history), ibid, Vol. VII, pp. 146-148.
- Kunstkritik (Art criticism), ibid, p. 148.
- Kunsttheorie und -philosophie (Artistic theory and philosophy), ibid, pp. 149-153.
- Musée imaginaire, Le (Imaginary museum), ibid, Vol. VIII, p. 278.
- Naturalismus (Naturalism), ibid, p. 299.
- Naturnachahmung (Imitation of nature), ibid, pp. 299-300.
- Normative Ästhetik (Normative aesthetics), ibid, p. 362.
- Paragone (Paragons), ibid, Vol. IX, pp. 84-85.
- Produktionsästhetik (Production aesthetics), ibid, p. 294.
- Reproduktion (Reproduction), ibid, Vol. X, p. 53.
- Rezeptionsästhetik (Reception aesthetics), ibid, p. 64.
- Schönheit, Schönheitsbegriff (Beauty, Concept of beauty), ibid, pp. 337-338.
- Semiotische Ästhetik (Semiotic aesthetics), ibid, Vol. XI, pp. 5-6.
- Sprachanalytische Ästhetik (Linguistic-analytical aesthetics), ibid, p. 117.
- Strukturalismus (Structuralism), ibid, p. 192.
- Transzendentale Ästhetik (Transcendental aesthetics), ibid, Vol. XII, p. 14.
- Ut pictura poesis, ibid, p. 75.
- Werkästhetik (Work aesthetics), ergologische Ästhetik (Ergological aesthetics), ibid, pp. 250-251.
(1986)
Gefühl und Vernunft (Feeling and reason). In: Süddeutsche Zeitung, 21. and 22. 3. 1986
(1986)
Cognitio sensitiva. Zum Verhältnis von Empfindung und Reflexion in A.G. Baumgartens Begründung der Ästhetiktheorie (Aesthetic truth and sensitive cognition. On A. G. Baumgarten’s explanation of the aesthetic theory). In: Empfindung und Reflexion. Ein Problem des 18. Jahrhunderts (Münchner Beiträge zur Geschichte und Theorie der Künste) Vol. 1, edited by C. Peres, H. Körner, R. Steiner, L. Tavernier, 374 pages, Hildesheim/Zurich/New York (Olms) 1986, pp. 5-48
(1986)
Ästhetische Wahrheit und sinnliche Erkenntnis. Zu. A.G. Baumgartens Begründung der Ästhetiktheorie (Aesthetic truth and sensitive cognition. On A. G. Baumgarten’s explanation of the aesthetic theory). In: Was Philosophinnen denken II, edited by M. Andreas-Grisebach and B. Weißhaupt, Zurich (Ammann) 1986, pp. 257-267
(1985)
Kirchenrecht contra Menschenrecht (Canon law versus human rights). In: Radio Bremen, 9. 3. 1985, 6.00pm - 6.30pm
(1985)
Frauen die denken. Wege und Ziele einer feministischer Philosophie (Women who think. Methods and objectives of feminist philosophy). Special broadcast in: Bayerischer Rundfunk (Bavarian Broadcasting), 2 parts, Part I: 23. 2. 1985, 10.05pm - 11.00pm, Part II: 24. 2. 1985, 10.05pm - 11.00pm
(1985)
Die Kultur der Etrusker (The Etruscan culture). In: Bayerischer Rundfunk (Bavarian Broadcasting), Fragen unserer Zeit, 26. 7. 1985, 3.30pm - 4.00pm
(1985)
Die Etrusker und unsere Kultur (The Etruscans and our culture), in: Incontri – Zeitschrift für Italiener und Deutsche, No. 9., September 1985, p. 36
(1984)
Was Philosophinnen denken – Eine Dokumentation (What women philosophers think – a documentation) (Zurich 1983). In: Bayerischer Rundfunk (Bavarian Broadcasting), 11. 4. 1984, 10.30pm
(1984)
Lecture “Ästhetische Wahrheit und sinnliche Erkenntnis. Zu. A.G. Baumgartens Begründung der Ästhetiktheorie” (Aesthetic truth and sensitive cognition. On A. G. Baumgarten’s explanation of the aesthetic theory) on 13th October 1984 at the 2nd Congress of the IAPh in Heidelberg
(1984)
Sehnsucht nach einem neuen Mythos (The desire for a new myth). In: Bayerischer Rundfunk (Bavarian Broadcasting), Der Kulturkommentar, 11. 4. 1984, 7.50pm
(1984)
Raffael als Architekt. Kongreß und Ausstellung in den Kapitolinischen Museen in Rom (Raphael as architect. Congress and exhibition in the Capitoline Museums in Rome). In: Süddeutsche Zeitung, 7. 3. 1984, p. 33
(1984)
Jubeljauchzen der Götter und des Volkes. "Orestie"-Gastspiel der Berliner Schaubühne im römisch-antiken Ostia (Jubilation of the Gods and the people. “Oresteia” – guest performance by the Schaubühne in Berlin in the ancient Roman Ostia). In: Süddeutsche Zeitung, 16. 7. 1984, p. 29
(1984)
Gelten die Menschenrechte in der Kirche? Auseinandersetzung mit dem Komitee "Christenrechte in der Kirche" (Do human rights apply in churches? Discussion with the “Christenrechte in der Kirche” committee). Special broadcast in: Bayerischer Rundfunk (Bavarian Broadcasting), 9. 1. 1984, 10.00pm - 11.00pm
(1984)
Book review: “Was Philosophinnen denken” (Vol. 1, edited by H. Bendkowski and B. Weisshaupt, Zurich 1983). In: Süddeutsche Zeitung, 20. 5. 1984, p. 27
(1983)
Werktreue – Ein Dialog mit Hans Georg Gadamer (Faithfulness to the original – A dialogue with Hans Georg Gadamer). In: Bayerischer Rundfunk (Bavarian Broadcasting), Kulturjournal, 16. 9. 1983, 7.30pm
(1983)
Selbstmord oder Freitod. Philosophische und psychologische Fragen des Suizidproblems (Self-murder or suicide. Philosophical and psychological questions about the problem of suicide). In: Süddeutsche Zeitung, no. 130, 9. 6. 1983, p. 12
(1983)
Kunst – Künstler – Geschichtsbewußtsein (Art – Artist – Historical consciousness). In: Süddeutsche Zeitung, 1. 12. 1993, p. 8
(1983)
Die Struktur der Kunst in Hegels Ästhetik (The structure of Art in Hegel’s aesthetics). Bonn (Bouvier) 1983
(1983)
Book review: “Theorien der Kunst” (edited and preface written by D. Henrich and W. Iser, Frankfurt a.M. 1982). In: Bayerischer Rundfunk (Bavarian Broadcasting), 17. 8. 1983, 5.00pm
(1983)
Botschaft Bild (Message image). In: Bayerischer Rundfunk (Bavarian Broadcasting), Fragen unserer Zeit, 25. 11. 1983, 3.30pm - 4.00pm
(1983)
Bemühungen um christliche Kunst (Attempts at Christian art), in Süddeutsche Zeitung, No. 269, 23. 11. 1983, p. 14
(1982)
Zum 100. Todestag Richard Wagners (On the occasion of the 100th death anniversary of Richard Wagner), Bayerischer Rundfunk (Bavarian Broadcasting), 7. 12. 1984, 12.55pm
(1982)
Skulptur und Bewegung. Einige Gedanken zum "Laokoon-Problem" (Sculpture and movement. Some thoughts on the “Laocoön problem”) (together with L. Tavernier), in: Sport und Kunst. Exhibition catalogue edited by Deutsches Sportmuseum Cologne, Cologne 1982, pp. 32-38
Publications I In the pipeline
(2023, im Druck): Neues: Schöpfung - Kombinatorik - Aleatorik. Die ontologische und epistemologische Seite der Kreativität. In: Jaeger, Friedrich / Voßkamp, Sabine (Hgg. 2023): Wie kommt das Neue in die Welt? Kreativität und Innovation interdisziplinär. Stuttgart : Metzler, ca. 25 S.
Phantasos. Schriftenreihe für Kunst und Philosophie der Hochschule für Bildende Künste Dresden (Phantasos. Publication series for art and philosophy, Hochschule für Bildende Künste Dresden), edited by Rainer Beck and Constanze Peres, Dresden 1997 ff.:
Phantasos XI
Baumgarten, Alexander Gottlieb (2017): Ästhetik – Aesthetica (1750/58) (Aesthetics – Aesthetica). Deutsch-Latein (German-Latin).
Contains Baumgarten's writings Metaphysica, Acroasis logica, Ethica, Philosophia generalis, Sciagraphia encyclopaediae philosophicae; as well as Philosophische Brieffe by Aletheophilus (in extensive excerpts, German-Latin) complete with notes and transcript of the lectures on aesthetics. Edited by Constanze Peres. Translated from Latin, comments and accompanying texts by C. Peres and P. Witzmann. Munich (Fink-Verlag) 2017, approx. 1600 pages (Phantasos. Schriftenreihe für Kunst und Philosophie der Hochschule für Bildende Künste Dresden (Phantasos. Publication series for art and philosophy, Hochschule für Bildende Künste Dresden), edited by C. Peres and others, Dresden 1997 ff., Vol. XI)
Phantsaos XII Ästhetik-Lexikon (Aesthetics lexicon): Alexander Gottlieb Baumgarten (2017)
Phantasos XIII Peres, Constanze: Schleier der Wahrheit – Zur Kognitivität der Kunst (Veil of truth – On the cognitivity of art)
Munich (Fink-Verlag) to be published in 2017