Tino Simon

Project: INTERREG - Joint protection and documentation of the cultural heritage of the Ore Mountains

Research Employee Restauration

Address:

Güntzstraße 34

Phone:

0351.4402 – 2171

Email:

simon@hfbk-dresden.de

Vita

Since 04/2018Research employee in the research project “spätgotische Kunst in der Montanregion Erzgebirge” (Late Gothic art in the mining region of Erzgebirge (Ore Mountains)) at the HfBK Dresden
2011-2018Research employee in the study programme of Restoration at the HfBK Dresden; supervised various special class objects and diploma theses, courses. Conducted academic summer schools for the preservation and restoration of the confessional in the Groß Mohrdorf church.
2012-2018Freelance work: restoration of two epitaph paintings from the Hof-Löbnitz castle from the collection of the Kunstmuseum Moritzburg Halle/Saale, Kulturstiftung des Landes Sachsen-Anhalt (2013-2016). Preservation of ceiling paintings in the ladies chambers of the Lichtenburg castle in Prettin (2012-2018)
2006-2011Studied at the HfBK Dresden, study programme: Art Technology, Preservation and Restoration of Artistic and Cultural Assets, special class: Preservation and Restoration of Polychrome Sculptures, Panels and Retables under Prof. Dr. Ulrich Schießl. Diploma: Die Konservierung und Restaurierung zweier gotischer Chorschrankentüren aus der Kirche St. Nikolai zu Stralsund. (Conservation and restoration of two Gothic doors of the choir screen area in the St. Nikolai Church in Stralsund) Seminar paper: Die kunsttechnologische Untersuchung des Grabmals von Bischof Dietrich II. im Ostchor des Naumburger Doms. (Art-technological examination of the monument tomb of Bishop Dietrich II in the eastern choir of the Naumburg Cathedral)  Internship: preservation of the founder figures and the rood screen relief in the western choir of the Naumburg Cathedral.
2003-2006Internships at various institutions: Landesamt für Denkmalpflege und Archäologie Sachsen-Anhalt (State Office for Monument Preservation and Archaeology Saxony-Anhalt), Kulturstiftung Dessau-Wörlitz, Händel Haus Halle/Saale
1978Born in Schlema/Erzgebirge

Memberships

Since 2011            Full member of the Verband der Restauratoren (VDR), deputy spokesperson of the speciality group Polychrome Sculptures

Publications

Tino Simon: Das steinerne polychrom gefasste Bischofsgrabmal im Ostchor des Naumburger Doms – kunsttechnologische und konservierungstechnische Untersuchung (The polychrome stone bishop's monument tomb in the eastern choir of the Naumburg Cathedral – Art-technological and preservation-technical examination), seminar paper at the HfBK Dresden, Dresden 2010

Tino Simon: Konservierung und Restaurierung der Chorschrankentüren aus der Kirche St. Nikolai zu Stralsund (Conservation and restoration of the doors of the choir screen area in the St. Nikolai Church in Stralsund) (practical part), Zum konservatorisch/restauratorischen Umgang mit mutwilligen Beschädigungen an polychromen Bildwerken, Bildtafeln und Retabeln (The handling of malicious damage in the conservation and restoration of polychrome sculptures, panels and retables) (theoretical part), unpublished diploma thesis at the HfBK Dresden, Dresden 2011

Ulrich Schießl and Tino Simon: Kunsttechnologische Untersuchung der Figur des Diakons im Ostchor des Naumburger Doms (Art-technological examination of the figure of deacon in the eastern choir of the Naumburg Cathedral), in: Der Naumburger Meister Bildhauer und Architekt im Europa der Kathedralen, catalogue of the exhibition from 29th June to 2nd November 2011, vol. 2, Petersberg 2011.

Tino Simon: Kunsttechnologische Untersuchung des Bischofsgrabmales im Ostchor des Naumburger Doms (Art-technological examination of the bishop's monument tomb in the eastern choir of the Naumburg Cathedral), in: Der Naumburger Meister Bildhauer und Architekt im Europa der Kathedralen, catalogue of the exhibition from 29th June to 2nd November 2011, vol. 2, Petersberg 2011.

Tino Simon: Die kunsttechnologischen Untersuchungen des Bischofsgrabmales und Diakons im Ostchor des Naumburger Doms (Art-technological examination of the bishop's monument tomb and deacons in the eastern choir of the Naumburg Cathedral), in: Polychrome Steinskulptur des 13. Jahrhunderts – Beiträge zur Tagung des Naumburg Kollegs vom 13. Bis 15. Oktober 2011 in Naumburg/Saale (Polychrome stone sculpture from the 13th century – Papers from the Naumburg college conference between 13th and 15th October 2011 in Naumburg/Saale), Zittau 2012.

Tino Simon: neddergetreten, erslagen, geplundert, spolyrt Kulturvandalismus von polychrom gefassten Kunstwerken im Kircheninnenraum (Trampled down, slain, plundered, spoilt: cultural vandalism of polychrome works of art inside churches), in: Journal for Art Technology and Conservation 2014, issue 2, Worms 2015.

Tino Simon: Maltechnische Studie des Gemäldes "Julius von Pflug" aus Lampertswalde (Study of the painting technique used in the painting “Julius von Pflug” from Lampertswalde), in: Dialog der Konfessionen Bischof Julius Pflug und die Reformation, catalogue for the exhibition between 5th June and 1st November 2017 in Zeitz, Petersberg 2017.

Tino Simon: Die Epitaphgemälde der Familie von Schönfeldt aus Schloss Hof-Löbnitz, Vergleichende kunsttechnologische Untersuchung einer Werkgruppe (The epitaph paintings of the von Schönfeldt family from the Hof-Löbnitz castle, comparative art-technological study of a group of works), in: Kunstwerke der Reformation – erforscht und restauriert, papers presented on the 9th Restorer Day of the Verband der Restauratoren from 7th to 9th October 2015 in the LEUCOREA foundation, Lutherstadt Wittenberg, Petersberg 2017.

Tino Simon: Auf der Suche nach dem Künstler. Die kunsttechnologische Untersuchung der Löbnitzer Epitaphien (In search of the artist. An art-technological examination of the Löbnitz epitaphs), in: Begegnungen. Von Cranach bis Holbein. Volume 15 of the documents for the Kunstmuseum Moritzburg Halle (Saale), edited by Christian Philipsen, Petersberg 2017.

Tino Simon: Deliberate damage to polychrome church interiors, journals.openedition.org/ceroart/5622

Tino Simon: "Wahrlich ich sage euch; was ihr auf Erden binden werdet, soll auch im Himmel gebunden sein" Die Konservierung und Restaurierung des Beichtstuhles aus der Kirche zu Groß Mohrdorf (“Verily I say unto you, Whatsoever ye shall bind on earth shall be bound in heaven”. Preservation and restoration of the confessional in the Groß Mohrdorf church), in: Journal for Art Technology and Conservation 2018, issue 1, Worms 2018.


Tino Simon: Die Konservierung und Restaurierung der Löbnitzer Epitaphien (Preservation and restoration of the Löbnitz epitaphs), in: Kulturstiftung Sachsen-Anhalt, yearbook 2016-2018, Christian Philipsen and Eike Henning Michl (editors), Köthen 2018.

Tino Simon and Silvia Oertel: "Sehet zu thut rechtshaffene Früchte der Busse" Der Stralsunder Bildhauer Jacob Freese und der Rokokobeichtstuhl der Kirche zu Groß Mohrdorf (“Bring forth therefore fruits meet for repentance”. The Stralsund sculptor Jacob Freese and the Rococo confessional in the Groß Mohrdorf church), in: Journal for Art Technology and Conservation 2017, issue 2, Worms 2018.

Umsetzung und Restaurierung eines Beichtstuhles in der Kirche Groß Mohrdorf (Implementation and restoration of the confessional in the Groß Mohrdorf church), in: Marlis Kressner Stiftung zur Erhaltung historisch bedeutsamen Kulturgutes (Marlis Kressner Foundation for the Preservation of Historically Significant Cultural Assets), Hildegard Bauereisen and Horst Sollich (editors), Frontenhausen 2019.

Simon, Tino: Die Konservierung und Restaurierung des Epitaphgemäldes "Kreuzigung Christi" aus Schloss Hof-Löbnitz, jetzt im Besitz der Stiftung Moritzburg – Kunstmuseum des Landes Sachsen-Anhalt (Preservation and restoration of the epitaph painting “Kreuzigung Christi” from the Hof-Löbnitz castle, now property of Stiftung Moritzburg – Kunstmuseum des Landes Sachsen-Anhalt), in: Konservierung und Restaurierung von Holztafelgemälden – Erfahrungen aus der Praxis (to be published in 2019).